torsdag 6 mars 2014

Vad innehåller din makeup?

Såhär ser min makeup ut :)
ID bare minerals (Den är bra men har för mig att den innehåller något tokigt)
IDUNS ögonskuggspalett är helt underbar
LOTUS mascara funkar perfekt för mina fransar
Maria Åkerbergs Foundation glow & cover stick klarar jag mig inte utan ;)

Jag har nu succesivt bytt ut min makeup. För det första är det DYRT! Och för det andra tycker jag inte om att slänga saker. Men jag måste erkänna mkt av det jag hade i väskan var ganska gammalt då jag sällan sminkar mig.

Dem stora make up märkena använder ofta mineralolja, VARFÖR? Just för att det är billigt då det är en spillprodukt som annars inte kommer till användning. Dessa mineraloljor täpper till våra porer så att vår hud inte kan andas.

Visste du att en kemisk/konstgjord konservering gör att produkterna håller sig i upp till 7 år. Konservering, visst kan det vara nödvändigt men dom naturliga konserveringsämnena gör faktiskt att produkten kan hålla upp till 2-3 år. Fullt tillräckligt tycker jag. Vi behöver inte massproducera allt. Det kan vara kul med lite efterfrågan på produkterna också :)

Många av dem kemiskt konstgjorda ämnena kan vara cancerframkallande, endokrinstörande och giftiga för vårat centrala nervsystem. Känns inte så kul NEJ!
Men vi bör se upp. Många produkter marknadsförs som ekologiska eller naturliga men kan i alla fall innehålla ex färgämnen och parfym. Det är dessutom skillnad på ekologiskt och naturligt.

Det bästa när du använder ekologiskt eller naturliga produkter är inte att det bara är snällt för DIG utan också för vår natur och livet runt ikring oss.

2 kommentarer:

Anna Walden sa...

jätte bra inlägg, ett tips är tikei mineralsmink, billigare än id, bättre, svensk och jätte bra färg utbud :) använder det nästan varje dag och älska't, massa kramar Anna - typneon.blogg.se

Alexandra sa...

Det måste jag prova:) Finns det i butik att se och klämma på? kram å tusen tack för tipset.

Skicka en kommentar